Sluiten

Contact

Maarsbergseweg 13
3931 JE Woudenberg
06 – 55 32 43 26
martine@tekelenburgcommunicatie.nl

Sluiten

Top 4 Marketing & Communicatie trends

Ook in 2017 zijn er weer veel kansen die goed benut kunnen worden door de marketing & communicatie afdelingen van organisaties. Graag deel ik met jullie vier belangrijke marketing trends:

1.  Customer Journey map
Het belang van de klant staat altijd voorop als marketeer. Niet alleen als we kijken naar het vergroten van je marktaandeel maar ook bij retentie doelen. Breng daarom je klanten in kaart met een Customer Journey map: ‘Customer journey mapping maakt zichtbaar hoe een klant interacteert met een bedrijf tijdens het koop- en klanttraject. We noemen het mapping, omdat we de reis visualiseren langs alle contactmomenten en alle mogelijke kanalen. Dit proces strekt van het moment dat de nieuwe klant het contract ondertekent tot en met het moment dat diegene/de klant een ambassadeur van je bedrijf wordt, of tot en met het moment dat de klant weggaat. Een customer journey map maakt inzichtelijk waar mogelijkheden zijn voor het verbeteren van de klantbeleving.’ Bron: Marketingfacts. Maak in vijf stappen een Customer Yorney map op basis van een artikel op Frankwatching.

2. Meer social media marketing
We moeten anders gaan denken over de inzet van social media. Merken gebruiken de social media om algemene informatie de wereld in te sturen. Dit moet veel gepersonaliseerder gebeuren. Mensen negeren die algemene verhaaltjes. Gebruik social media aan de voorkant van je sales en marketing processen en ga de interactie aan met klanten. Zet niet alleen in op het zenden van je boodschap. Zorg voor engagement. (bron: Forbes)

3. Integreer nieuwe data gestuurde tools in de marketingmix

Zoals de beacon. Beacons zijn kleine zendertjes, die gericht informatie naar mobiele telefoons kunnen sturen als je in de buurt bent. In een museum kunnen Beacons meer informatie sturen over een kunstwerk waar je naar kijkt. Op een muziekfestival kunnen Beacons de weg wijzen naar het juiste podium. iBeacon is de merknaam die apple hanteert. In een van mijn gebiedscommunicatie projecten heb ik de beacon ingezet om informatie langs een wandelroute te ‘pushen’ naar de bezoeker.

4. Borduur voort op de videotrend
Zoals Dutch Cowboys aangeeft: ‘De videotrend is onomkeerbaar: er zijn wel wat berichten dat nieuws toch misschien liever in tekstvorm wordt genoten, maar als het gaat om marketing is video nog steeds koning. Niet alleen moet er meer van gemaakt worden, de kwaliteit moet ook omhoog. Zo mogelijk is dit ook nog te combineren met trend nummer een, door gepersonaliseerde video te maken. Consumenten zijn keihard en amateurisme wordt afgestraft, dus investeren in de juiste manier van productie is geen overbodige luxe, afhankelijk van de doelgroep. Voor IZA heb ik het afgelopen jaar zo’n mooie video laten maken door Studio Mad.