Sluiten

Contact

Maarsbergseweg 13
3931 JE Woudenberg
06 – 55 32 43 26
martine@tekelenburgcommunicatie.nl

Sluiten

Co-creatie op social media?

Social Media zijn geen push kanalen waar via eenrichtingsverkeer aan je imago gewerkt kan worden. Het zenden van de verkoop boodschap is waar organisaties social media nog steeds te veel voor gebruiken. 

Met social media kan je scoren

Dit komt mede doordat de echte specialisten niet achter de social media knoppen zitten. Het is vaak een functie die wordt ingevuld door een stagiair.  De verwachtingen daarentegen zijn torenhoog want ‘social media daar kan je mee scoren’. Daar kunnen we vertellen wat we allemaal aan goede dingen doen (zenden) en dat zal dan meer klanten opleveren (scoren). 

Hogere omzet is haalbaar d.m.v social media echter de sleutel van dit succes zit wel in echte engagement van je doelgroep, een van de marketing trends het komende jaar. Betrokkenheid creëren die verder rijkt dan een ‘vind ik leuk’ klik. En hiermee co-creatie creëren waardoor producten en diensten verbeterd worden.

Customer Journey inzetten

Een productmarketeer met kennis van de marketing- en organisatiestrategie zou het gesprek op social aan moeten gaan. En een van de plannen die hieraan ten grondslag liggen is de juiste Customer Journey ontwikkelen. Maar pas op ook hier moet de focus niet liggen op het opleveren van het plan rondom de klantreis maar op de uitvoering en het bijsturen. De Vos van Marketingfacts geeft dit terecht aan: ‘ Bij oplevering is de customer journey sowieso alweer veranderd, want niets is grilliger dan een (online) klant. Dat customer journey mapping-projecten vaak omvangrijk zijn, met een (te) lange doorlooptijd, helpt natuurlijk ook niet. Daardoor zijn je resultaten al verouderd bij de oplevering van je project. Maar de resultaten klopten vanaf het begin eigenlijk al niet. Klanten zeggen namelijk niet wat ze doen en doen niet wat ze zeggen; 95 procent van de beslissingen nemen we onbewust.’ 

Dus mijn wens voor 2017: zet social media in op basis van de customer journey en ga de engagement aan met je doelgroep(en)!